Agressie op de werkvloer is een hot-topic. Onderzoek heeft uitgewezen dat Agressie niet alleen de meest voorkomende reden voor ontslag op staande voet is, ook is het een grote veroorzaker van burn-outs en ziekmeldingen. Een probleem waar dus geen werknemer omheen kan. Maar wat agressie nou precies is, daarover verschillen de meningen nogal.
Wat me vooral opvalt is het vermogen van de mens om agressie in zijn of haar leven te ontkennen. Veel trainingen maak ik mee dat deelnemers aanvankelijk claimen “nooit iets mee te maken”. Omdat agressie of lastig gedrag op de werkvloer voor sommigen te incidenteel is gebeurt het eigenlijk nooit: “het één keer is geen keer principe”. Ook ziet men veel vervelend gedrag door de vingers “omdat het nou eenmaal bij het werk hoort”.
Belangrijk is dat mensen weer dichter bij hun eigen gevoel gaan staan. Zodra jij voelt dat iets niet in de haak is betekent dat ook dat je wellicht niet meer optimaal kan functioneren. Hoe eerder je agressie of lastig gedrag tackelt, hoe kleiner de incidenten blijven. Wacht je tot de spanningen en emoties oplopen (bij jezelf of bij anderen), dan zal het lastiger worden er iets aan te doen. Kleine emoties op tijd een plek geven voorkomt vaak grotere incidenten.
Tijdens agressietrainingen richten we ons op de volgende punten:
- Welke vormen van agressie zijn er?
- Herkennen en erkennen van agressie.
- Hoe reageer je zelf op agressie.
- Hoe veroorzaken we soms agressie.
- Hoe kunnen we agressie ombuigen.
- Hoe kan ik grenzen aangeven met behoud van werkrelatie
- Opvang en nazorg
Meer weten? Neem gerust contact met ons op.